Teknikprojekt

REPARERA, KONVERTERA, ÅTERANVÄND OCH SE NYA MÖJLIGHETER!

Vi har under industrialismens guldår tillverkat så många prylar att vi nu sitter på ett prylberg. Det är dags att ta hand om det, vårda, reparera och återanvända i stället för att bara slänga och köpa nytt. Det är också dags att söka småskaliga, energisnåla och lokala lösningar.

Kolla här!

Nu vill staten också att vi ska reparera mera och lämna slit- och slängsamhället.

Cirklar för att laga tillsammans
Jag leder en lagningscirkel på biblioteket i Grythyttan. Det finns också lagningscirklar i Nora och Bredsjö.
Artikel i Nerikes Allehanda.

PROJEKT – (för lagning och innovation)-

Att laga saker är nästan alltid roligt att göra tillsammans, t.ex. i cirkelform, såsom ovan.  Att hitta på nya lösningar på problem kan ta lång tid och man går och funderar på något, pratar med olika människor och googlar på information, samt testar i sin verkstad. Här nedan tar jag upp några pågående projekt av olika slag. Jag är öppen för både tips, råd och samarbete.

Lagning av elgräsklippare som bitit i sten

Igångsättning av förugn till värmepanna

Lagning av cirkelsåg, som ramlat i golvet och inte går igång

Tillverkning av adapter, mobil -> telefonsvarare för fast telefon

Tillverkning av roder till Terhi segeljolle

Uppstart av trädgårdstraktor

Slutmontering av elmotor på trehjulig elcykel

För fler projekt, se här!

PRODUKTER

Bärplockare för rakryggade

En krycka och/eller en vägmarkering av plast fäst vid en vanlig bärplockare, försedd med uppsamlingspåse underlättar bärplockningen betydligt.

Elcyklar

Att göra om en vanlig elcykel till elcykel är ett ganska lönsamt projekt. En ny elcykel är i regel väldigt dyr. Ett av mina projekt handlar om att göra om en trehjulig cykel till elcykel, som ett mini-alternativ till lastmoped.

http://www.elhjul.se/

Kärror

Cykelkärror, handkärror, båtkärror, ja allt med hjul är kul att experimentera med och utveckla, för hjulet kan underlätta för oss människor på ett lågteknologiskt och nät intill underhållsfritt sätt i så många sammanhang.

Enstaka ”skräddarsydda” hantverksprodukter
Jag får ständigt nya idéer om hur ting i vardagen kan utvecklas och jag gör det i form av olika prototyper. Om du gillar något jag gjort, så kan jag sälja eller göra en till. Har du speciella önskemål, så kan jag också tillgodose dem. Här nedan presenterar jag lite olika saker.

Kärror av olika typer
Sven Wallins foto.
Den här typen är en av de bättre, betydligt bättre än traditionella ”Dramaten”. Låg tyngdpunkt, men sämre styrförmåga. Med ett av hjulparen vridbara, kan styrförmågan dock förbättras.

Mini Shopper 1.0mini-shopper

”Mini Shopper” är en dragkärra som är bättre än en traditionell shoppingkärra, mer som en modern version av en gammeldags skrinda, eftersom tyngdpunkten är lägre, den går stadigare, har avtagbara luftgummihjul och stödhjul, tar trottoarkanter bra, kan lätt tas med på buss och spårvagn, har avtagbar dragstång och handtag som kan anpassas till individuell kroppslängd och är mycket lätt att dra.

MiniShopper 2.0

Denna dragkärra utmanar den traditionella ”Dramaten”, dvs. de shoppingkärror som är vanligast på marknaden. Problemet med dem är att när man lastar dem tungt, så får man väldigt stor tyngd på handen-armen och ryggen när man drar. Vidare kan man inte skjuta dessa shoppingvagnar i en butik i upprättstående läge.

Lösningen är att lägga tyngdpunkten så lågt som möjligt och lasttyngden över hjulaxlarna och inte framför eller bakom dessa, samt att ha ett par små stödhjul, så att vagnen kan rullas och man kan släppa taget inne i en butik t.ex. när man plockar i varor, samt stora hjul för att bära den största tyngden.

Hjulen på bilderna är barnvagnshjul. Det kan vara en praktisk finess att ha just sådana, eftersom de är lätta att få tag på och montera och håller standardmått. 24″ hjul skulle också kunna användas om fästen för navcentrum höjs. Det skulle vara extra bra i trappor t.ex.

Kärran ska kunna användas för att transportera tunga resväskor med på ett lätt sätt, såna resväskor som har små hopplösa hjul, som t.ex. gräver ner sig i grus och bara passar på plana inomhusgolv, typ flygplatsterminaler och sånt. Till det fungerar inte en traditionell ”Dramaten” alls, även om den har hyfsat stora hjul.

Dessutom ska kärran förstås vara så liten och lätt, att den enkelt kan tas med på bussar och tåg.

Kärran har rönt viss uppmärksamhet på bygden och i sociala medier  🙂

Busschaufförer som sett den har också kommenterat den och sagt att den är smart.

Om man vill  använda vagnen både som hand- och cykelkärra
Det finns t.ex. denna dramatenliknande vagn på marknaden, samt denna enhjuliga vagn och denna cykel-/drag kombikärra.

Denna kärra är i stort sett identisk med min konstruktion, fast den saknar stödhjul. Den har i stället stödben. Vidare sitter hjulen lite för långt fram, för att eliminera all tyngd på handen när man drar.

Denna variant har stödhjul, men är lite klumpigare än min modell.

Den enklaste varianten är att använda ett barnvagnsunderrede som det är och sätta en murbalja eller dylikt ovanpå.

Om man nu inte alls vill krångla till det, så finns det en enkel, bra och billig metod att fixa en shoppingkärra, som är betydligt bättre än traditionella ”Dramaten”.  Använd ett gammalt barnvagnsunderrede och sätt en plastbalja i det. Kör!

Plastbaljan på bilden är på 30 liter och har måtten bredd 35cm  x längd 45cm x djup19,5cm.  Den passar precis. Naturligtvis kan baljan vara djupare och längre också och vill man så är det ju lätt att göra en plywoodlåda.

När man fäller ihop barnvagnsunderredet blir kärran väldigt kompakt och enkel att ta med på tåg och buss t.ex.

Den här plastbaljan finns att köpa på Dollastore för 50kr och är på 40 liter, lite djupare alltså.

Några varianter på temat ”Barnvagnsunderrede”
En bananlåda passar precis, om man är ute efter en superenkel lösning, som dock inte är regntålig.  Det är också möjligt att sy en låda av tyg, som gör kärra extra kompakt, när man fäller ihop den, på samma vis som en barnvagn.

Cykelstödsvagn

I princip skulle det gå att ansluta en dragkärra som enbart kan svänga i sidled, men som inte kan vrida sig i förhållande till dragcykeln.  Då skulle den kunna fungera som stödhjul, så att cykeln alltid håller sig upprättstående, precis som en trehjulig cykel.

Man kan alltid hitta tillämpningar från närliggande områden, som kan ge idéer om hur en ny produkt ska kunna utformas. Denna ponny rockard, t.ex., skulle gå att ansluta till ett fäste i närheten av sadelstolpen på en cykel eller kanske hellre vid bakhjulets centrum, på ett sådant sätt att vagnen endast kan svänga i sidled, men inte vridas i förhållande till cykeln.

Då skulle man åstadkomma ett ekipage, som stod för sig själv, utan cykelstöd och som kunde fungera ungefär som en trehjulig cykel, dvs. inget krav på balans.

I stället för sittplats för passagerare kunde man förstås ha ett litet flak eller en låda för möjligheten att transportera gods.

Det viktiga är bara att det är tillräckligt brett mellan skaklarna för att ge utrymme åt bakhjulet till att kunna svänga, utan att det tar emot skaklarna.

Stödhjul till vuxencykel


Såna här stödhjul kan naturligtvis göras uppfällbara bakåt och fungera som ”cykelställ”, samt fjäderbelastade i färdriktningen (bakåt-uppåt) i stället för i sidled som nedan. De kan också monteras på framgaffeln, men det ger mindre stabilitet vid svängar.


Olika lösningar finns. Överst utan dämpning, de två understa med dämpning.

Svenska varianter är dyrare än trehjuliga cyklar, men det finns amerikanska varianter , s.k. bike stabilizers, till hyfsat pris.
Konverteringskit i form av bakaxel för två hjul finns också för oväxlade cyklar.

Lätta reservdäck för bil kan bli bra hjul till båtkärra

Två gamla bil-, moped eller cykelhjul, en regel av trä, som får hänga under hjulcentrum och någon form av nav /infästning är allt som behövs för att bekvämt kunna dra en mindre eka på runt 100 kg för hand.

Ett simpelt sätt att fixa nav,  som jag tillämpat i detta fall, är att borra hål mittför bulthålen i bilhjulen i mindre kärrhjul med befintlig lagring och dra fast dem med skruv och bult.

På det viset går hjulen att dra av efter det att man bara lossar två sprintar och det hela får enkelt plats i båten vid segling, så att man kan man segla längs ett pärlband av insjöar och dra båten från den ena till den andra insjön för hand, på liknande vis som man brukar paddla kanadensare och dra dem på kanotvagnar.

Biltema har handdragkärror för en tusenlapp, ”sjösättningsvagn”, i galvat stål som alternativ. De är också demonterbara och verkar smidiga.

Sjösättningsvagn

Klockor

24 timmars klockor

Tolvtimmarsklockan är en relativt modern idé. Dock är 24 timmarsklockor i många avseenden bättre anpassade till tillvaron i det postindustriella samhället. På 1500-talet förekom många 24 timmarsklockor på kyrkor, USA:s militär använder 24 timmars klockor, liksom muslimers böneklockor också visar dygnets 24 timmar. Emellertid visar många 24-timmarsklockor 12-slaget nedåt, vilket jag anser är fel.

Jag har designat en 24-h klocka för eget bruk enligt bilden. Jag kan designa 24-h-klockor enligt personliga önskemål, med fotografisk bakgrundsbild t.ex. om så önskas eller urtavla i naturmaterial. Nedan visas också en typ av 24-H-klocka som säljs i Berlin.

Ljudlösa klockor med svepande visare om du inte gillar tickande

Har du en klocka som tickar, så kan jag byta urverk på den. Du får ett nytt kvartsurverk med s.k. Sweeping arrow clockwork – teknik, monterat och klart i din gamla klocka, inklusive nytt batteri  för en hundralapp. Eventuell fraktkostnad tillkommer.

Alternativt kan jag skicka ett urverk till dig, inklusive visare, hållmutter och bricka, om du vill byta verk själv för 100kr + frakt.

Det blir allt vanligare med s.k. gräsrotsfinansiering och att produkter tillverkas på beställning. Dvs. man köper produkterna innan de är tillverkade.

Print on demand är ett exempel. Måttbeställda kläder ett annat. Själv har jag en del idéer, som jag i vissa fall gjort prototyper utifrån, men om det är någon som vill ha någon av mina idéer skräddarsydd till sina behov, så är jag öppen för att diskutera fram hur produkten ska se ut och sen tillverka den efter de riktlinjer vi kommit fram till.

När vi kommit fram till hur slutresultatet ska se ut, så gör jag då en offert med priskalkyl, innan jag sätter igång med arbetet.

Jag skulle vilja ha hjälp att konstruera/tillverka följande produkt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag utgår från att allt är möjligt. svenigrythyttan@gmail.com 0591-14451