Sociala medier

Är vi verkligen sociala på sociala medier?

Sociala medier och ständig nåbarhet i mobilen ligger i tiden, men det finnns anledning att fundera över vad det fyller för funktion att chatta och ständigt vara nåbar utan att träffas på riktigt.

Själv har jag blivit alltmer kritisk till de virtuella aktiviteterna, då de stjäl mycket tid från både sociala och praktiska aktiviteter i det verkliga livet och även underminerar mer långsiktig planering.

Därför har jag tagit en partiell paus från att vara aktiv på min tidslinje på Facebook. Jag försöker också att i övrigt begränsa min tid framför bildskärm, till förmån för andra aktiviteter.

Den 23 januari kl. 08:25 skrev jag sålunda i lite kåserande ordalag (och på engelska) på min tidslinje på Facebook följande, men jag insåg så småningom att texten var för lång, så jag bytte ut den mot en kortare sammanfattning:

”SURFANDET NUMERA DELEGERAT, SÅ JAG ÄGNAR MIG ÅT ANNAT.” 

Den ursprungliga FB-texten på svenska

Jag föddes under Apans år i den kinesiska astrologin och jag gillar bananer -ja, men jag vill inte vara en surfande apa. -Trä är mitt element, så jag trappar ner på mitt surfande nu. Det är lätt hänt att det fyller samma funktion, som att läsa veckotidningar fyllde förr i tiden.

De kinesiska ägarna till en datorbutik i Beira, Moçambique, har en apa i sin butik. Naturligtvis vill de ha balans mellan teknik och spiritualism, precis som jag :-). Det är därför. Apan betyder något helt annat i den kinesiska mytologin än i den svenska. Apor representerar där kloka, spirituella varelser, fulla av liv och idéer.

Att sitta tysta framför en dator och surfa är ingenting för oss apor. Vi gillar fart och spänning. Så jag ska bara försöka att hålla mig till min karaktär bättre 🙂

Jag Har övervägt att stänga min FB, men jag har kommit till slutsatsen att det är bättre att ta kontroll över mina internetvanor och bara trappa ner på en del tidskrävande aktiviteter, såsom att svara på och skapa nytt innehåll på FB-väggen (tidslinjen).

Det är roligt med FB, men tiden bara flyger iväg för fort när jag surfar. I stället för att apa mig på min FB-vägg,  som egentligen inte är något annat än en motsvarighet till funktionen hos äldre tiders skvallerspeglar och veckotidningar, så kommer jag att satsa mer på min egen webbplats, som du just nu är inne på. Det är här jag är ”hemma” i cyberrymden, inte på alla olika virtuella mötesplatser, som kan fungera som favoritfik och favoritkrogar, men definitivt är ”borta” .

Naturligtvis kommer jag fortfarande att läsa och svara på PM , dvs. personliga meddelanden från FB / Messenger, Google Hangouts meddelanden, iMessages, Skype-meddelanden, e-post, SMS och telefonsamtal, när jag då och då tar mig tid, att slå mig ner med mobil och Internetuppkopplad dator.

Jag kommer dock inte att för jämnan låta de elektroniska trådarna styra mig och mina aktiviteter så, som om jag vore en kasperdocka. När jag kan välja vill jag prioritera att vara helt närvarande i den verkliga världen (RW), där en mer direkt och nyanserad dialogkommunikation kan äga rum, så ibland kan det ta lite tid innan jag svarar, men jag kommer alltid att svara.

Originaltexten

=D what do you say about this video?>>> Amazing World <<< ………………………………….

Publicerat av Amazing World den 15 januari 2017

I was born in the the monkeys´ year and I like bananas, but I don´t want to be a surfing monkey, -wood is my element, so I reduce my surfing activities now. (In Swedish: http://svenwallin.se/sociala-medier/)

To sit quietly in front of a computer is nothing to us monkeys. We like speed and excitement. So I’ll just try to stick to my character better 🙂

Maybe I won´t read, respond to and create new content here at the FB-wall (time line) for a while, but act more personal.

-I have considered to shut down my FB, but I came to the conclusion, that it is better to take control of my Internet habits and just cut some time consuming activities. Social media need knowledge and planning: http://t.sr.se/srhandbok

It is funny with FB, but time is just flying away too fast when surfing. Instead of to monkey around at the FB-wall, behind the electronic gossip mirror, I will, when I am online, put more effort to my own site: http://svenwallin.se and https://www.instagram.com/svenwallin.se/.

Of course I will still read and respond to your FB PM:s (Personal Messages from FB/Messenger), Google Hangouts, iMessages, Skype-messages, e-mails, SMS and phone calls when I am online.

I normally work and sleep without access to mobile, computer and tablet, in the same way as when you sail a boat, you are not normally in the engine room, but sleeping in the bunk or awake on deck, to be aware of where you are and to where you are going.

When I have a choice, I prioritize being totally present in the real world (RW), where a more direct and nuanced dialogue communication can take place, so sometimes it may take some time before I answer, but I will always answer.

P.S.

The Chinese owners of one computer store in Beira has a monkey in their shop. Of course they want a balance between technology and spiritualism, exactly like me 🙂. That´s why. Monkeys stand for something special in the chinese mythology.

http://kinesiskthoroskop.theinformationguru.com/apans_ar.htm

D.S.

Reflection
A surfing monkey made me see  myself like in a mirror 🙂

Sociala medier och socialt samspel i verkligheten och i föreställningsvärlden

Det finns ett överflöd av sociala medier både på nätet och i verkligheten. Ställen där man kan mötas och kommunicera med andra. Ställen som har sin speciella prägel och som besöks av olika skäl.

Krogar, kaféer, ungdomsgårdar, folkets hus, kyrkor, föreningar, kvartersbutiker, idrottsklubbar, sällskapsresor, spellokaler och fester i största allmänhet är plattformar för möten, liksom de sociala medierna på nätet. Det tar emellertid tid att ”hänga” både på olika ställen i Real World och  i Cyberrymden. Och det är verkligen lätt att bli hängande framför datorn med snabb tillgång till ett oändligt utbud. Jag finns med på ett antal sociala medier på nätet, men min aktivitet där är begränsad.

Den nya tekniken är fantastisk. Den är rolig. Den är praktisk. Det är därför människor använder den. Och varför skulle de inte göra det? Människan har alltid valt att anamma verktyg som gjort vardagslivet lite enklare. Att den nya tekniken ibland även innebär nya risker är ett budskap som sällan kan tävla med nyttan och nöjet den skänker. Folk väljer till exempel inte bort att åka bil, trots att människor dör i bilolyckor varje år. Den nya digitala tekniken är inget undantag och det gör vägen till en bredare opinion mot integritetskränkningar kommunikativt snårig.

Människor som har kul med sina vänner på Facebook är inte mottagliga för domedagspredikningar om att Facebook är onda. Människor som dagligen registrerar positiva träningsresultat med hjälp av aktivitetsarmband identifierar sig inte med skräckhistorier om digitala koppel. Människor som får hem ett personligt anpassat erbjudande om sina favoritköttbullar upplever inte att deras matvarubutik förgripit sig på dem. Skräckpropagandan erbjuder dem inte något, inte ens igenkänning. Den upplevs snarare vara ute efter att beröva dem något som de inte vill vara utan.

(http://tidningensyre.se/ersatt-skrack-propagandan-med-kunskap/)

Många av dem som generellt tar avstånd från sociala medier på nätet kanske känner att det finns för mycket, för många möjligheter och att det är jobbigt att sortera ut vad som är användbart och vad som bara själ tid. Mångfalden är ju när det gäller teknik i största allmänhet något på gott och ont. Inte skulle det behövas så många telefonmodeller bara för att ringa och inte skulle det behövas så många chatprogram. Kan det inte räcka med Skype, kanske en del tycker eller kanske bara Sms.

I en del mobilabonnemang ingår ju ett stort antal sms och det går att köpa till sms för en billig penning också. Det går ju faktiskt även att skicka gratis sms via datorn. Dock till priset av reklam och inte så bekvämt som betal-sms.
gratis sms

Är vår digitala kropp overklig?

Det är lätt att inse att en fotokopierad hand inte är en hand, men tro inte att modellerna du ser i klädreklamen nödvändigtvis motsvaras av verkliga individer, som stått framför  kameran! Tro inte heller att de bilder människor målar upp av sig själva på FB är annat än drömmar! Men det är lätt att förlora orienteringen i gränsvärlden.

Vår digitala kropp (påståenden)

Ett exempel på när mediet ersätter verklighetsuppfattningen

Filmen Raw handlar om en ung vegan, som  genomgår en köttätande-nollning vid en inspark till en veterinärskola och får smak för människokött. ”Raw” är årets bästa filmen 2017 enligt Bryan Kluger (Dallas, TX).  ”RAW” fick mig att minnas varför jag älskar filmer, skriver Bryan och menar balansgången mellan verklighet och overklighet. Filmen lär vara så verklig att människor i biosalongerna kräks och svimmar, då de inte förmår skilja på verkligheten och det som skildras på bioduken.

Den franska regissören Julia Ducournaus mästerverk ger liv till en gammal kliché ”genre trope” (kannibalism), vars existens i verkligheten är ifrågasatt. Huvudkaraktären i filmen  är en ung kvinna som upptäcker sin sexuella sida, samt en ny aptit.

På vilket sätt tar vi oss runt?

Såväl i verkligheten, som i cyberrymden finns det olika sätt att ta sig runt, om man har för avsikt att kommunicera med andra.

Personligt
Personliga besök, fysiska möten är det som gäller i verkligheten om man vill ha kontakt med speciella personer, annars annonserar man i tidningar och reklamutskick. Själv anser jag att det personliga mötet kvalitetsmässigt slår ut all annan kommunikation. Masskommunikation kan förstås vara väldigt svår att genomföra genom personliga möten. Föreläsningar, stormöten osv.
Det förekommer allt fler Webinars etc., men tänk bara om alla i Riksdagen skulle sitta hemma framför sina surfplattor och vara direktuppkopplade till varandra. Varför gör dom inte det?!

Opersonligt
I cybervärlden skickar man iväg sin röst, det man skriver och kanske bilder elektroniskt till någon eller några speciella personers adresser i cyberrymden eller också till någon plats, där man kan kommunicera och byta information med dem som råkar titta in och läsa.

Vi skickar våra elektroniska budskap med telefoner och datorer av olika slag, när vi på ett eller annat sätt telekommunicerar. Vi är inte fysiskt närvarande själva och det innebär en stor skillnad. Vi lyssnar också på radio och tittar på TV. Det medger inte ens en dialog.

All den reklam vi får i brevlådan är också opersonligt, liksom annonser vare sig de sätts upp på anslagstavlor, publiceras i tidningar och reklamblad eller elektroniskt.

Att se någon man kommunicerar med innebär att det som sägs kompletteras och förtydligas med kroppsspråket och att mötas i verkligheten innebär att en dialog, tvåvägskommunikation utan några som helst hinder kan uppstå.

Halvpersonligt
Att skicka ett egenhändigt skrivet brev känns lite närmare ett fysiskt möte, men fortfarande är det ju en slags fjärrkommunikation. Varje människas handstil är ju unik och man förstår inte bara ordens innebörd utan man drar slutsatser av hur de rent grafiskt utformats.

Att läsa en bok tryckt på papper känns också på något sätt lite mer ”verkligt” än att läsa något på en datorskärm eller surfplatta, för att mediet är fysiskt och enkelt att hantera, t.ex. bläddra i och lägga ifrån sig och lättläst på grund av den suveräna kontrasten. Vidare distraheras man inte som läsare av en massa reklam. Man kan lätt få en känsla av att man känner eller åtminstone förstår författaren lite, när man ostörd läser en längre sammanhängande text utan avbrott, något som man sällan gör på ett elektroniskt medium.

Liknande känsla kan man förstås få om man lyssnar till en ljudbok eller läser en e-bok på en e-bokläsare eller en surfplatta med bra skärm.

Att kommunicera direkt till någon eller till en större grupp
Det har ju egentligen inte att göra med om man kommunicerar via Internet eller på annat sätt, men på Internet går det så mycket lättare att kommunicera till många på en gång, … lika lätt som att kommunicera mer personligt med en åt gången, så det är lätt att frestas tro att man är rationell, när man publicerar sig publikt.

I verkligheten förlorar man vid alla former av masskommunikation, det unika med det personliga mötet och möjligheten att anpassa sig till en liten målgrupp eller en enda individ och dess unika bakgrund, erfarenhet, historia, kompetens och sätt att tolka det man skriver.

Det direkta tilltalet handlar också om förväntningar
Jag umgicks en del med ett antal medlemmar i ett kollektiv en gång. Jag kände alla. När jag kom på besök upplevde jag dock en slags kollektiv avvaktan, vilket jag förstått var helt naturligt. Alla undrade vem jag kom för att umgås med. Ingen ville se sig som direkt utvald. Inte heller ville någon se sig som utesluten. Själv kanske jag gärna skulle umgåtts med hela gruppen, eller vid vissa fall med någon individ separat. Situationen blev emellertid åtminstone inledningsvis lite diffus.

Senare i livet hade jag en medarbetare, som gärna ville tala enskilt bakom  stängd dörr när vi planerade jobb, även om det inte var något som allt behövde döljas för någon annan medarbetare. Det handlade nog mer om att fokusera på en speciell uppgift. Jag som tidigare haft den öppna dörrens politik som chef, tyckte det var lite märkligt, men det störde mig inte. Nu kan jag se ett visst värde i att fokusera till max och att inte behöva uttrycka sig så. att mer än den människa man direkt talar till uppfattar det jag säger på det sätt jag avser.

Alla har vi en erfarenhet från skolan av skillnaden mellan kollektivt och direkt tilltal. När läraren höll sin lektion och berättade om någonting för hela klassen var en sak. En helt annan sak var att få en fråga. att bli direkt tilltalat och tvungen att själv engagera sig och ta ställning till någonting och bygga vidare på det som sagts innan.

När målgruppen väljer sitt budskap
Böcker, oavsett om de publiceras på papper eller elektroniskt och filmer sedda på bio eller på nätet riktar sig vanligen till en speciell målgrupp. Det är just personer tillhörande den målgruppen som väljer att läsa böcker och titta på filmer som handlar om det, som de är speciellt intresserade av. På det viset, kan man säga att de tar vara på en del av de fördelar, som man åtnjuter vid individuell och situationsanpassad kommunikation.

När man egentligen inte vet vem man talar till
Inlägg på Facebooks tidslinje riktar sig däremot till alla eller till ett stort antal människor, som är vänner på Facebook, vilket sällan innebär att de alla träffas fysiskt och är närmare vänner i verkligheten. De kanske inte ens talar samma språk.

Kommunikationen i mindre Facebook-grupper kan då förstås ta mer tillvara på sådant, som en mindre grupp har gemensamt. Dock, det finns ofta en fördel i att kommunicera direkt med en person åt gången.

Den typ av kommunikation man väljer styr till stor del innehållet i kommunikationen. Genom att masskommunicera mycket, kan man kanske tappa djupet i det man säger, även om man får mer sagt till fler personer.

Fördelar med elektronisk och annan fjärrkommunikation
Naturligtvis blir vi mycket rörligare, om vi kan göra oss hörda och sedda lite här och var och ta del av olika information, utan att behöva närvara fysiskt. Det finns t.ex. långa utbildningar som nästan helt och hållet genomförs elektroniskt på distans, motsvarigheter till forna tiders Hermods- och NKI-kurser.

Nackdelar med elektronisk och annan fjärrkommunikation
Å andra sidan, så går vi miste om en hel del kommunikation, som bara kan ske vid personliga möten. Vi blir mer anonyma och det ömsesidiga förtroendet blir sälla vad det kunde ha blivit vid personliga möten. Det uppstår också lätt missförstånd, eftersom kommunikationen på distans och speciellt om den riktas till en större grupp människor, är svårare att hantera än när man är tillsammans livs levande, enskilt eller i en mindre grupp.

Hur använder man sig av sociala medier?

Sveriges Radio har skrivit en handbok. Den handlar alltså om masskommunikation i första hand. Det är inte tu tal om att masskommunikation är en intressant företeelse och möjlighet, om den används till det som den med fördel kan användas till.

Det gäller bara att inte ersätta personlig och förtrolig kommunikation med masskommunikation av enbart sådant, som masskommunikation bäst lämpar sig för.

Det är lätt nuförtiden för envar att bli skvallerpress-skribent à la ”Hänt i veckan” på sin egen Facebookvägg och följdaktligen finns det ju gott om ”skvallertidninger” också :-), som visst kan vara kul att läsa. Frågan är vad man prioriterar ner i stället. Hur mycket tid ska det få ta? Är det kanske bättre att profilera sig på en egen blogg eller hemsida än på sin Facebookvägg? Då råder man i alla fall själv över hur man strukturera det material man publicerar och man kan bygga vidare på det man skriver och fördjupa sig.

Facebook

Facebook är ett av de mest populära sociala medierna.  Flera av mina vänner har valt att inte vara med för att det tar mycket tid från andra aktiviteter eller av andra mer principiella skäl. Själv är jag med och tycker att det gäller att  använda mediet på ett sätt som passar en själv bara. Förr i tiden hade folk skvallerspeglar monterade utanför sina fönster och tittade kanske också in hos varandra oftare. Facebook är något av en modern skvallerspegel och ersätter mer traditionella kontaktformer helt enkelt. På gott och ont.

Väggen, eller ”The wall” är väl det man närmast tänker på när man pratar om Facebook. Att gå in i väggen förknippar man väl i vanliga fall med utbrändhet, men kanske har det också mer än verbalt förknippande med Facebook. Facebook kan gripa tag i ens digitala liv, så att det drar en från det verkliga livet om man inte ser upp.

Men det finns olika sätt att hålla sig på mattan i stället för att klättra på väggarna. Man kan t.ex. använda sin vägg eller tidslinje som en statisk hemsida. Det är bara att skriva ett inläggg, som man kan ändra och uppdagera efterhand och stänga av möjligheten för andra att göra inlägg på väggen, men de kan få kommentera om man vill låta dem göra det:

Sidor är användbara. Här kan man presentera olika verksamheter och lägga upp enkäter och annonsera ut det man vill sälja t.ex.

Facebook Messenger är en meddelandefunktion som  är  väldigt praktisk. Man kan både ringa varandra gratis och skicka meddelanden gratis. Så här skriver FB om sin app:

  • Sms:a kostnadsfritt till dina vänner via ditt befintliga mobilabonnemang
  • Kontakta dina vänner via mobilen och webben så att de alltid får dina meddelanden
  • Få reda på vem som läst ditt meddelande och vem som inte gjort det

Ganska nyligen gjorde Facebook så att Messenger och vanliga Sms blandas utan att man vet om det. Den funktionen går emellertid att stänga av.  Vill man hantera sina Sms som tidigare, så kan man alltså göra det och ha mer koll på läget. Har man ett mobilabonnemang med fria samtal och sms, så kanske det inte spelar så stor roll, mer än att man retar sig lite på att Facebook tar över trafiken smygvägen.

Instagram

Instagram är ett socialt nätverk som baseras på användarnas bilder.  man kan lägga till  beskrivningar som både man själv och andra kan göra bildkommentarer till.

En stor mängd bilder visar användarnas matvanor och prylar i hemmet. Det är bilder som tas i vardagen, när vi gör vardagliga saker.  Många användare postar inte bara en bild, utan flera. Man kan se det som ett flöde från deras liv.  Istället för att läsa en blogg kan man se samma saker.

Som jag skrivit ovan, så upplever jag att Facebook tar lite väl mycket tid, så jag kanske ska testa mig igenom andra sociala medier. Eftersom jag alltid varit en fotoentusiast, så kanske mer fokus på bilder än text är bra för mig. En bild säger ju mer än tusen ord.
Här finns jag på Instagram.

Instagram är gjort för mobiltelefoner och inte för stationära datorer, men det finns två program, som man kan ladda ner och som möjliggör att använda Instagram även på en stationär dator. Gamblr respektive Instapic. Om man satsar på Gamblr, så blir det lättare om man inte loggar in med Facebook på Instagram utan med sitt användarnamn eller e-postadress och lösenord, eftersom Gamblr efterfrågar dessa för att man ska kunna logga in på det.

Sälja begagnat på nätet – social aktivitet

Det finns massor av program och e-marknader för att sälja begagnade prylar på nätet. Problemet är att man måste anpassa sig till deras layout och villkor mer än man kanske vill. Själv har jag därför kommit fram till att det allra enklaste är kanske det bästa, att bara lägga upp prylarna på den egna hemsidan. Ingen störande reklam och man kan presentera prylarna precis som man vill.

Att hantera handel med begagnade prylar på ett annat sätt än handel med nya är nog rätt, eftersom de ju i de flesta fall bara förekommer i enstaka exemplar och dessutom genererar sällan handeln så  mycket pengar, utan den drivande faktorn är mer samvetet, som säger att det är bättre om något kommer till användning än bara kastas på soptippen och förstörs.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag utgår från att allt är möjligt. svenigrythyttan@gmail.com 0591-14451