Program

Tankar&tips om program jag använder
Har du några egna idéer, funderingar eller lösningar på problem som jag presenterar, så är du välkommen att kommentera nedan. 

Moodle Bok

Teknikaliteter kring användning av Moodle som plattform för att publicera e-böcker. 

Moodle kräver att man hyr plats på ett webbhotell, i mitt fall Loopia och att man har en egen domän, i mitt fall http://svenwallin.se som du just nu befinner dig på.  För att komma i gång med produktion av innehåll måste man först installera Moodle.

Eftersom jag redan installerat WordPress på min huvuddomän, så måste jag skapa en underdomän till min huvuddomän, http://books.svenwallin.se för att installera Moodle på, då det inte går att blanda filerna. Att jag kallar underdomänen books beror på att jag tänker arbeta med  och publicera böcker på Moodle-plattformen.

Själva installationsförfarandet av Moodle går till så, att Moodle först laddas ner från dess webbplats och packas upp, varefter filerna laddas upp på webbhotellets server till ”public” under ”books.svenwallin.se med ett filuppladdningsprogram, som också måste laddas ner, i mitt fall FileZilla. Det är över 50 000 filer som ska laddas upp på webbhotellets server, i mitt fall Loopias server, så det tar flera timmar.

Uppladdning av Moodle till Loopias server
Uppladdning av Moodle till Loopias server

Ett snabbare, men också lite mer komplicerat sätt att ladda upp filer till en server är att ladda upp dem komprimerade och unzippa dem på servern. Detta beskrivs här.

Det snabbaste och det sätt jag valde till slut var att ladda upp det komprimerade filpaketet till Loopias server där det ska ligga och sen bad jag Loopia unzippa, vilket dom gjorde i en handvändning.

Så var det då dags för installation av Moodle 2.8.5
Språk Svenska, lätt som en dans tyckte jag och klickade mig iväg, så kom jag till inställningar för databas, hmmm….

Inställningarna för databasen var inte så intuitiva precis, så jag kontaktade Loopia och fick dem.
Inställningarna för databasen var inte så intuitiva precis, så jag kontaktade Loopia och fick dem.
Nu gäller det att börja använda Moodle. Denna bok kanske kan vara bra att införskaffa.
Nu gäller det att börja använda Moodle. Denna bok kanske kan vara bra att införskaffa. Dock finns ganska många råd på nätet. Just nu letar jag efter ett bra sätt att ta betalt med kort för böcker som publiceras i Moodle Bok. Betallösningen verkar finnas  här.
Här hittar man alltså Plugin till betallösning under en av menyerna till vänster när man är inne i Moodle Bok
Under en av menyerna i vänsterkolumnen, när man är inne i Moodle Bok återfinns en plugin till en betallösning, baserad på PayPal. En alternativ möjlighet är förstås att länka till en betallösning i en webshop, t.ex. Tictail. På det viset kan en köpare betala först och därefter registrera sig, för att få åtkomst till aktuellt bokutbud (kursutbud) och logga in på den bok som köpts. 
 
Hur man ändrar ord så att de passar för Moodle Bok
Hur man ändrar ord så att de passar för Moodle Bok

Då Moodle-plattformen ursprungligen är tänkt för webbaserade kurser presenteras utbudet av böcker, som man presenterar, som ”kurser” i stället för ”böcker”. Det kan naturligtvis vara lite förvirrande för en ny läsare. Därför kan det vara bra att byta ut ordet ”kurser” till ordet ”böcker”, vilket kan göras med ett inbyggt anpassningsverktyg.
(https://docs.moodle.org/28/en/Language_customisation)

Såhär går det till att skapa en bok,  bädda in en film från t.ex. YouTube och logga in som läsare.

Det krävs en del för att få en snygg layout på entrésidan och på textsidorna i varje bok. Framför allt vill jag ha tillräckligt stor stil för att läsa på datorskärmen och rejält med mellanrum mellan varje rad, samt mellan varje stycke.

På moodle.org presenteras en texteditor som heter HTML Editor(Tiny MCE). Det visade sig att det går att välja den under inställningar och då dök tre rader med olika editeringsalternativ upp.  

Jag lyckas få till entresidan som jag vill och även de flesta boksidor. För att få boksidornas text att se ut som 14p på skärmen så måste jag emellertid ange 36p i editorn. Jag har vidare problem med att mellanrummet mellan varje rad blir för litet. Jag vill ha dubbelt radavstånd för att kunna läsa lätt. Jag försöker att kopiera texten till Word och formatera den där, samt klistra in den i Moodle igen, men då blir den pytteliten där igen och sen får jag ställa in Times New Roman 36p och då blir radavståndet alldeles för litet.

Jag letar på Moodle Book forum.

Senare ska jag undersöka hur läsare lätt ska kunna få texter översatta till sina egna språk.

ibooks author endast för Mac

iBooks Author är en app för iPad som du kan skapa böcker med. Du kan enkelt lägga till text, bilder, filmer och annat, för att boken ska bli precis som du vill. Dra och släpp ett dokument från Pages eller Microsoft Word till bokpanelen, så lägger du till nya avsnitt i boken. När du sedan drar och släpper bilder på sidorna flödar texten automatiskt runt dem. Till iBooks Author kan du till och med importera Adobe InDesign- och ePub-filer och redigera dem tills du är nöjd.

Du kan förhandsvisa din bok i iBooks Author på iPad eller Mac samtidigt som du jobbar med den. När du är redo att publicera ditt alster tar iBooks Author dig steg för steg till iBooks, där andra kan köpa eller hämta den gratis. Det är enkelt att hålla boken högaktuell genom att lägga till uppdateringar och publicera nya versioner av originalutgåvan. iBooks meddelar läsarna automatiskt när de kan hämta en ny version av din bok.

Du kan också exportera boken i iBooks-format och dela den via iTunes U eller ge den till någon som har en iPad. Det går även att ladda hem boken som Pdf eller Epub men då försvinner förstås all interaktivitet, precis som vid anvädning av Moodle Bok.

Däremot är det ju ett smidigt och enkelt sätt att göra en boklayout för en tryckt bok på. Betydligt lägre inlärningströskel, än att göra layout i InDesign t.ex.

…men har du ingen Mac, så finns det ändå knep 🙂

Att köra Mac-program i Windows PC går inte, men det går att köra en virtuell Mac på en Windows PC, som låter dig köra OSX och dess program.  Skapa en “Hackintosh” – en icke-Apple dator,  som kör Apple’s OSX – det är inte svårt nuförtiden. Kolla här hur du gör: Lifehacker.

Antingen skapar man en partition på PC där man kör  OSX eller också kör man OSX virtuellt, inifrån Windows, genom att använda Virtual Machine software – t.ex.  VMWare Player som är gratis. (kan laddas ner här).

Mer om iBooks author + en video

Referens på engelska

BookType och Inkling Habitant för PC och Mac

Det finns två alternativ till iBooks author. Ett med öppen källkod och det andra är ett kommersiellt program.

BookType (Öpen Källkod).
En molnbaserad lösning som består av flera plattformar och kan installeras på en lokal server.
De böcker som utvecklas kan finnas i molnet och kan också göras tillgängliga i en mängd olika formt med någon licens som du väljer. Demovideo , Introduktion , Börja skriva en bok, Kooperativt författande

En mycket intressant form av kooperativt författande, organiserat på ett systematiskt och strukturerat sätt  är en s.k. Book Sprint, där BookType används som program i en intensiv grupprocess med 4-16 deltagare under 3-5 dagar. Book Sprint är en skrivprocess och samtidigt ett event, som fokuserar på koncept, struktur, skrivade, revidering och publisering. Hör gärna av dig om du vill att jag ska organisera och leda!

Inkling Habitat (Kommersiellt).
Vi kallar dem ”smarta böcker” i stället för bara ”böcker” säger Matt MacInnis på Inkling. De är interaktiva, övertygande, engagerande, och socialt anslutna paket med innehåll för iPad.
PC-mag

Book Creator för både Android och Apple IOS

Book Creator är en app som gör att man kan göra ganska avancerad layout på sin surfplatta, som alternativ till att använda mer avancerade program, såsom Scribus och Indesign, som naturligtvis har fler möjligheter, men som man kanske inte alltid behöver.

Man skapar filer i Pdf- och Epub på ett intuitivt sätt med hjälp av appen. Tanken slår mig att det är nästan ett lika stort steg från att arbeta med traditionella layoutprogram, som det en gång på 1980-talet var att börja arbeta med Desc Top Publishing.

Programmen för persondatorer har blivit alltmer avancerade och också krävande. Apparna, dvs. småprogrammen för surfplattor är enklare och gjorda för specifika ändamål. Dett känns som om pendeln slår tillbaks lite från det komplexa till det simpla, intuitiva, det som en gång var kärnan i WysiWyg, ”What you see is what you get”.

Se hur man arbetar med Book Creator!

Ladda ner Book Creator här!

WordPress

Den här sidan är gjord i WordPress, ett smidigt program för att skapa en egen webbsida om man har egen domän på ett webbhotell.

Sidor i WordPress kan lösenordsskyddas. Det innebär att man skulle kunna använda dem som e-böcker.

EditionGuard  erbjuder mot en avgift ett tillägg för WordPress-sidor. Man laddar upp sin text till dem och dom sänder tillbaks kopieringsskyddade epub- eller pdf-filer som man kan sälja från sin egen webbsida.

Bizify.me har också ett WordPress-tillägg, som gör det möjligt att ta betalt för bilder och filer publicerade på WordPress.

En annan möjlighet är förstås att publicera gratis och låta sponsorer och annonsörer finansiera en produktion.

Scrivener

På många sätt är Scrivener ett mer kompetent program än Word och Open Office Writer. Det är en ordbehandlare för Mac och Windows  för att skriva böcker, skapa manus till kurser, skriva artiklar, hålla koll på textprojekt med mera, speciellt för dig som gillar bottom-up och bricolageteknik, dvs. att inte vara låst vid en struktur från början:

  • Varje tanke, eller brottstycke av text får en egen plats i programmet dit man aldrig behöver scrolla.
  • Alla bitar kan omorganiseras efter behov.
  • Man kan redigera delar av en text samtidigt, även om de inte ligger jämte varandra i texten.
  • Man kan jobba i ostört fullskärmsläge.

Här är en liten film om hur man kan jobba med Scrivener:

Scrivener är i första hand ett program att brainstorma och skapa innehåll med. Enkel layout utan bilder går också bra att slutföra i Scrivener. Det kan också skapa e-böcker i Kindle och E-pub-format t.ex. För mer avancerad slutlayot med bilder kan det vara lämpligt att  importera  resultatet från Scrivener till Word eller Pages, som är ordbehandlare eller Indesign, som är mer specialiserat på att göra boklayout och som man också kan skapa e-böcker med.

Här är inloggningssidan till ett inspelat webinar om scrivener. Inspelningen kan vara intressant att titta på, men det är också intressant att notera att loginsidan kräver loginuppgifter, som tittaren kan få på olika sätt. Om så önskas är det möjligt att här ta betalt med kort i samband med registreringen, för att visningen ska bli tillgänglig.

Word

Word är mycket mer än bara en ordbehandlare och om man anstränger sig, kan man göra mycket med programmet.

Ett exempel: Jag ville skapa automatisk numrering av rubriker och underrubriker i ett Word 2010-dokument och läste Words inbyggda instruktion, utan att få till det riktigt som jag ville.

Då sökte jag upp ett filmklipp på Youtube som visar exakt hur man gör, -bara följa John, dvs. effektiv och enkel modellinlärning på distans.

Ett ytterligare filmklipp med tal visar också enkelt och instruktivt hur man gör, dock inte hur man får till det med underrubriker i nya kapitel och det är ju det som är svårast och ytterligare ett.

Jag sökte och hittade också en bättre instruktion i ett Pdf-dokument. Den innehåller bara stillbilder och i kombination med det första filmklippet gav mig Pdf-dokumentet den bästa förståelsen.

I dokumentet från Linköpings Universitet står kommentaren:
Detta är troligtvis det mest komplexa du kommer att stöta på i Word.
Jag tröstar mig med det, eftersom jag inte genast och intuitivt kom på hur det hela skulle göras och samtidigt kan jag konstatera att det var ett ganska bra exempel att testa olika instruktionsmetoder på.

Själv skulle jag nog i en instruktion ha utgått från en bild i stil med denna, dvs. en karta över hur man ska ta sig fram på bildskärmen och sedan kommenterat kartan:

Skapa automatiska under och underunderrubriker i Word 2010

Undersöka, pröva och öva är en effektiv lärmodell

Att utgå från en färdig mall är förstås det allra enklaste om man snabbt vill komma fram till målet. Halvfabrikat snabbar upp arbetet inte bara i köket. Varsågod, här har du det dokument, som jag slutligen snickrade ihop åt mig själv. Bara att ladda ner och ändra rubrikerna till dina egna.

Malldokument för numrerade rubriker underrubriker och underunderrubriker i Word 2010

Ladda ner, öppna och ”Spara som” det du vill kalla ditt eget dokument.  Sen kan du ändra rubrikerna till dina egna.
Vill du ändra färg, storlek och typsnitt på rubrikerna högerklickar du på respektive rubrikformats symbol och klickar på Modify.

Rubriker ändring färg, stil och storlek

Topviewsoft för bildskärmsinspelning

Filmklippen är inspelade med skärminspelningsprogram, i det första fallet  gratisprogrammet Topviewsoft. Det finns många program för bildskärmsinspelning.

Ofta ser man en person som gör något, så att man kan göra likadant. Det är inspirerande och vad jag tror och skulle vilja säga exempel på framtidens läromedel. Dock, min egen erfarenhet i just detta exempel var ju att en kombination av en bra statisk beskrivning tillsammans med ett filmklipp ger bäst förståelse.

Youtube för publicering av filmklipp 

Klipp på YouTube kan spelas upp i långsam hastighet och i fullskärmsläge eller bioläge, som jag tycker bäst om då det verkar blir skarpast  och man kan dra punkten på linjalen fram och tillbaks för att backa och förflytta sig framåt i klippet, samt klicka med musen om man momentalt vill stoppa och fortsätta.

Det är till stor hjälp när man tittar på instruktioner. Ofta vill man ju gå tillbaka lite när man inte riktigt förstår och spela upp lite långsammare, när man vill hänga med steg för steg och göra likadant.

Eventuellt tal blir mörkare vid halvfart och försvinner vid kvartsfart, men det gör inte så mycket. Vid uppspelning i dubbel hastighet behåller talet normalt tonläge, men går förstås dubbelt så snabbt.

Uppspelning frånYouTube i långsam hastighet
Uppspelning frånYouTube i långsam hastighet

Tips till dig som vill göra instruktiva filmklipp

Filmklipp kan anpassas så, att de utan problem kan spelas upp vid lägre uppspelningshastighet, t.ex. genom att utesluta tal eller lägga in talet som textremsor parallelt med eventuellt ljud. Textremsor  förvanskas inte vid olika uppspelningshastighet och finns kvar även i kvartsfart.

En annan möjlighet är att redan från början göra ett instruktionsfilmklipp långsamt som stadard, så att det går att titta på med dubbel uppspelningshastighet, om man vill uppleva klippet som en instruktion med normalhastighet. Röstläget blir då normalt både i långsam takt och i normaltakt.

Scribus för layout av tryckta böcker

Scribus är ett Desk Top Publishing program, som liknar  Adobe InDesign, QuarkXPress och MS Publisher, men Scribus är gratis och ett öppet källprogram. Ett program som är gjort för layoutarbete erbjuder naturligtvis fler möjligheter när det gäller layout, än ett ordbehandlingsprogram, men det går bra att göra enklare layout även i ett ordbehandlingsprogram. Handbok (på engelska). Handledning i grafisk produktion med fria program bl.a. Scribus (på svenska). Målet med denna handledning är att ta fram en trycksak (tryckfärdig PDF) med open source-verktyg.

Papper och penna

Håkan Nesser skriver först för hand med en Gel pilot 0,7, sedan på dator, en mödosam process där varje kapitel också måste vara välskrivet.  Jag har ett knep, säger han: Jag slutar alltid skriva mitt i en mening*, då tvingar jag mig in i händelsen igen när jag fortsätter nästa dag. (NA Print 28/3 2015 s.4)
*
Anm.: Som att skriva ”Att göra”-lista i punktform för påföljande dag.

Visst kan man ibland känna sig tveksam till alla smarta kommunikationshjälpmedel, som vi nu förfogar över. De tar tid att lära sig att hantera dem och att vänja sig vid att använda dem, både som producent och konsument.

Många författare skriver fortfarande för hand, kanske med sin älsklingsreservoirpenna eller på en gammeldags skrivmaskin, kanske rentav inte ens elektrisk. Surret kan kännas uppfordrande och hämmande. Man måste göra det man känner sig bekväm med för att behålla inspirationen.

För egen del tänker jag inte ”antingen eller” utan ”både och”. Vi lever i en tid då medierna håller på att smälta ihop. Gränserna mellan dem suddas ut. Det är bara att acceptera. Ibland är det ju faktiskt så, att avancerad teknik och elektronik gör livet mycket enklare.

Vem vill inte åka tåg, lyssna på radio och titta på TV emellanåt? Vem vill inte kunna ringa eller skicka ett sms ibland? Vem vill inte fotografera digitalt och få resultatet direkt i stället för att vänta på filmframkallning? Vem vill inte kunna få en text översatt blixtsnabbt på nätet från en främmande språk?

Men det är inte alltid så lätt att hantera avancerad teknik och då kan en kognitiv dissonans uppstå, dvs. då man misslyckas med något man föresatt sig, bortförklarar sitt tidigare engagemang för frågan med att man egentligen inte alls var intresserad från början (trots att det är uppenbart för alla inblandade att så inte är fallet).

I fablernas värld säger t.ex. räven ”surt” om rönnbären, för att han inte når dem. Från början var det druvor, men i Sverige blev det rönnbär.

Möjligheter är alltid goda att ha, men de betyder därför inte att det är tvång att använda dem. Frivillig enkelhet är en möjlighet.

Här ett FB-inlägg som säkert återspeglar mångas dubbla känslor:

Folk köper och köper och köper. Som aldrig förr byter vi upp våra elektroniska varor. Ny mobil, ny dator, ny patta osv. Som aldrig förr fyller vi sopberget med fungerande elektronik. Heter det inte det hetaste duger det inte. Det ska vara X något eller 4.4 av något.

Vet vi vad det innebär? Vi kallar det smart, tunt eller snabbt.
Det kräver mer av vår uppmärksamhet än tidigare. Ingenstans kan vi gå utan att se hur upptagna vi är av vårt senaste. Till och med när vi kör bil släpper vi inte tanken på det utan är aktiva på alla sätt.

Är det en ersättare för något?!  Till och med industrin tänker att saker inte ska hålla så länge. Tidigare var man stolt över att det var hållbart, tryggt och stabilt. Låter vi oss styras så utan att se vår nästa? Har det så stor kontroll över oss? Varför låter vi oss kontrolleras av elektronik? 

Saknar det filosofiska det humanistiska det empatiska. Låt ett papper och penna bli ditt behov! Genom pennan kan du frigöra oro och även roa. Genom pennan förmedlar du det som irriterar eller attraherar. Prova så får du se! Släpp allt i 5 min. Ge pennan o pappret den tiden.

Irene Milla Anderberg

Kamera, inställningar och bildbehandling

2015-03-31 18.36.56Den här bilden är på 306 Kb (640×480 pixlar) – Small is beautiful 🙂  

VGA-upplösning ger bilder på 150-300 Kb vilket räcker gott för visning på webben, eftersom bildskärmar ändå normalt inte kan visa högre upplösning. Om man skannar in en A4-sida med 75 dpi (dots per inch) så blir det ungefär samma storlek.

IMG_0006

 

Den här bilden är på 147 Kb och är inscannad med 75 dpi.

Stora, tunga bilder tar mycket plats där de lagras och tar lång tid att visa. Jag har kameran inställd på VGA (640×480 pixlar) som standard och ändrar till 3 Mb (2048×1536 pixlar) – 2 Mb räcker, när jag fotograferar av en A4-sida med text eller när jag vet att jag vill beskära hårt i efterhand. Skannar jag i stället, får jag, som i detta fall, samma upplösning på en fjortondedel så stor bildfil och dessutom inga krokiga linjer.  

Vid utskrift på papper bör man dock välja högre upplösning. Skanning vid 300 dpi vilket motsvarar 1,5 mB. Här är det förklarat lite mer ingående.

Kameran behöver inte vara speciellt dyr och avancerad, men det är en stor fördel om den har bra optisk bildstabilisering. Det har t.ex. min lilla Casio Exilim-pocketkamera, liksom de flesta modernare kameror, även en del mobilkameror.

Kontrast, ljus och beskärning etc. kan fixas i många program. Jag brukar öppna foton i Microsoft Office 2010 för enkel efterbehandling. Photoshop och Gimp är mer avancerade. För att lägga in text i bilder går det bra att öppna bilderna med Paint. 

Uppladdning till ”molnet” kan man göra såhär. För egen del tycker jag att det är enklare att ladda upp med sladd. Däremot kan det vara praktiskt att ladda upp till webben, så att man får en webbadress till fotot, för då kan man lägga in en länk dit i WordPress eller Moodle, i stället för att ladda upp till dessa program från den egna datorn.

5 thoughts on “Program”

  1. Välkommen att kommentera här! Jag är just nu speciellt intresserad av Moodle Bok som jag håller på att lära mig.

  2. Intressant med online-böcker! Perfekt att läsa på IPaden! ibooks author verkar ju vara ett smidigt program att göra egna böcker med. Moodle books verkar lite krångligare.

  3. Intressanta uppgifter om e-böcker mm. Men i fortsatt googlande hittade jag uppgifter om andra möjligheter att göra e.böcker (både för pc och mac). Kanske av intresse..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag utgår från att allt är möjligt. svenigrythyttan@gmail.com 0591-14451